Uutiset
Jani lennähti varusmieheksi ilmavoimiin

Jani lennähti varusmieheksi ilmavoimiin

Lukio-opintojen aikana haapajärvinen Jani Häggman pohti samaa kysymystä kuin lukuisat ikätoverinsa: mikä armeijan koulutus olisi itselle sopivin? Janin mielenkiinto alkoi suuntautua perinteistä puolukanlehtitasoa korkeammalle.
– Tekniikka, vauhti ja toiminta on aina kiinnostanut ja kun satuin näkemään netissä ilmavoimien mainoksen päätin laittaa hakemuksen vetämään, taustoittaa Jani harvinaisempaa valintaansa.
Sitten postilaatikkoon kolahtikin kutsu yökylään kasarmille ja päivän kestävään soveltuvuuskokeeseen.
– Kaksiosainen koepäivä sisälsi fyysisiä, psykologisia ja matemaattisia testejä, kuullun ymmärtämistä sekä loogista ja mekaanista ajattelua mittaavia tehtäviä, Jani kertoo.
Jännityksellä odotettu vastaus saapui ylioppilasjuhlien aikaan. Hengähdystaukoa ei paljon suotu, sillä palvelus Tikkakoskella linjalla alkoi heti heinäkuussa.

Ilmavoimat, kuten muutkin joukko-osastot tarjoaa monia erikoiskursseja, joista on hyötyä myös siviilielämässä. Janin tie vei lentotekniselle linjalle, josta aliupseerikurssin lisäksi saa palvelusaikana koulutuksen hävittäjän, potkurikoneen tai helikopterin apumekaanikoksi. Lentämiseen tai sen tekniikkaan liittyvää taustatietoa ei vaadita.
Mutta myös ilmavoimissa kohti sinitaivaan pumpulipilviä suunnataan puolukanlehtien korkeudelta.
– Peruskoulutuskauden eli kuusi viikkoa kestävän ”metsäkauden” aikana opitaan sotilaan perustiedot- ja taidot. Tämän jälkeen on vuorossa aliupseerikurssi, halliopetusjakso sekä joukko-osastoharjoittelu, Jani Häggman tiivistää.
– Kaikille yhteinen halliopetusjakso jakaantuu teoriaan ja käytäntöön. Teoriapuolella opiskelemme mm. suihkumoottorien tekniikkaa sekä sähkö-, avioniikka- ja muita lentokoneeseen liittyviä järjestelmiä. Teoriaa sovelletaan käytäntöön tekemällä F/A-18 Hornet- hävittäjien käyttöhuoltoa.

Halliopetusjakson jälkeen kurssilaiset hajaantuvat eriyttävään koulutukseen lennostoihin eri puolille Suomea.
– Tällä jaksolla kukin erikoistuu omaan konetyyppiinsä, joita Hornetin lisäksi ovat mm. Hawk-harjoitushävittäjät, Casa ja Pilatus kuljetuskoneet sekä NH-90 ja Hughes-helikopterit.
Janin konetyypiksi valikoitui käytännönkin syistä Hawk.
– Hawkien huolto sijaitsee Tikkakoskella, josta pääsen kulkemaan kotiin kätevimmin kun liikun omalla autolla.
– Loppuaika palveluksesta onkin sitten päivätyötä eli syvennämme opittuja asioita ja opiskelemme lisää huoltamalla koneita yhdessä muun ammattihenkilöstön kanssa.
Häggman on valintaansa erittäin tyytyväinen.
– Tämä on itselleni paras vaihtoehto: porukka on fiksua, kurssiryhmämme on tiivis, motivoitunut ja meillä on hyvä yhteishenki. Isona plussana on myös ihmisläheisyys: meitä pidetään työkavereina ja virheet käsitellään asiallisesti, osa meistähän jää myös tänne töihin. Kun kaikista toiminnoista huokuu laatu ja korkea motivaatio, ei ole ihme että Suomen ilmavoimat edustaa kansainvälistä huippua.

Palveluspaikkana Tikkakoski saa myös varauksettomat kiitokset.
– Rakennukset ovat uusia, täällä on erinomaiset harrastusmahdollisuudet ja huippuhyvä varusmiestoimikunta. Jani ihmetteli yhdessä kavereidensa kanssa palvelusaikansa alkupuolella julkaistua iltapäivälehden juttua ruoan riittämättömyydestä ja laadusta.
– Ruokaa on aina ollut tarjolla riittävästi ja se on hyvää: tästä esimerkkinä tasa-arvoinen laivueruokalamme jossa varusmiehen viereen voi istua kenraalikin syömään samaa ruokaa, joten eiköhän tuo laadunvalvonta ole tältäkin osin hallussa, Jani naurahtaa.
Oman kokemuksensa pohjalta hän kannustaa kaikkia varusmieheksi suuntaavia tutustumaan ennalta itseä kiinnostaviin koulutushaaroihin ja hakemaan niihin rohkeasti esimerkiksi erikoisjoukkohaun kautta tai kutsunnoissa ja omassa yksikössä.
– Palvelusajasta saa silloin parhaan hyödyn ja aika kuluu nopeasti kun on mielenkiintoista ja motivoivaa tekemistä. Itse saatan jäädä tänne vielä vuodeksi töihin, jonka jälkeen tavoitteenani on pyrkiä kauppakorkeaan.
Varusmiespalvelus antaa pätevyyden hakea suoraan lentoteknisen puolen aliupseerin virkoja tai hakea Maanpuolustuskorkeakouluun lentoteknisen upseerin uralle.

Suomi 100-juhlavuosi tuo itsenäisyyden merkityksen erityisen lähelle.
– Itsenäisyys merkitsee minulle arvostusta ja luottamusta. Arvostusta sitä kohtaan kuinka paljon on jouduttu uhraamaan pitääksemme Suomen itsenäisenä sata vuotta. Ja luottamusta siihen että kykenemme turvaamaan itsenäisyyden myös tulevaisuudessa. Osallistuminen itsenäisyyden turvaamiseen on minunkin pohjimmainen syyni suorittaa asepalvelus.
– Olen iloinen myös siitä että voin hyödyntää omia tietojani ja taitojani varusmiespalveluksessa, Jani Häggman päättää.

Teksti: Tapio Romppainen
Kuva: Joona Kangas, kuvauslupa/ilmavoimat

Lentoteknisen linjan ensimmäisellä käytännön harjoittelujaksolla Jani Häggman perehtyi kuvassa näkyvän F/A 18-Hornet-hävittäjän käyttöhuoltoon. Eriyttävällä jaksolla omaksi konetyypiksi valikoitui Hawk-harjoitushävittäjä.

 

Kirjoita kommentti

Lisää luettavaa

Olli Romppasen töitä Aasian taidebiennaalissa

Olli Romppasen töitä Aasian taidebiennaalissa


Olli Romppasen töitä Aasian taidebiennaalissa

Aasian 18. taidebiennaali, maanosan suurin nykytaidetapahtuma on parhaillaan meneillään Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa. Suomea tapahtumassa edustaa mediataiteilija Olli Romppanen (s. 1984), jonka valokuvateoksia nähdään biennaalin päänäyttelyssä. Osa teoksista on kuvattu Haapajärvellä ja...

Isotalus pelaa pesistä Sveitsissä

Isotalus pelaa pesistä Sveitsissä


Isotalus pelaa pesistä Sveitsissä

Kari Isotalus vastaa puhelimeen Sveitsin Zumikonista, Zürichin kupeesta. Tunnelmat ovat aurinkoiset niin kelien kuin mielen osalta. Sveitsissä nautitaan loppukesän +27 asteen lämmöstä ja edessä on finaaliviikonloppu (22.-23.9.) maan pesäpallomestaruusturnauksessa. Sitä Isotalus odottaa jälleen...


Seurakuntavaaleissa neljä listaa Haapajärvellä


Seurakuntavaaleissa neljä listaa Haapajärvellä

Syksyn seurakuntavaaleihin asettautuu Haapajärvellä ehdokkaita neljästä valitsijayhdistyksestä. Nykyisen kirkkovaltuuston ryhmien paikkajaon mukaisessa suuruusjärjestyksessä ehdokkaat ovat: Uusi Viini –ehdokaslista: Aino Eronen, Tiina Järvenpää, Katja Koistila, Timo Koskela, Erkki Leppälä...